15-02-2010

"Piraten"

Beste ouder(s),

Naar aanleiding van Carnaval werkten we in de klas rond Piraten.
Het poppenhuis veranderde in een grote oceaan waarop een piratenschip dobberde. De kleuters konden zich verkleden als echte stoere piraten. Een gestreepte T-shirt, een gescheurde broek, een riem met doodskop en een band rond hun hoofd zorgde voor die metamorfose. De piraten gingen op schattejacht.

Maar niet alleen de piraten, want in onze klas gebeurde iets raars.
Op maandagmorgen lag een grote envelop in onze kring. "Wat is dat?" vroegen de kleuters. "Ik denk dat het een brief is", zei ik. Ik deed de envelop open en las de brief voor.

Hallo, ik ben kapitein eenoog en heb een probleem. Ik vond een schatkaart en besloot op zoek te gaan naar de schat. Maar onderweg kwam kapitein haak naar mij en nam de schatkaart af. Hij was natuurlijk jaloers en wou de schat zelf vinden. Hij scheurde mijn schatkaart in duizend stukken en gooide ze in de lucht. Een felle windopstoot zorgde er voor dat alle stukjes in het rond vlogen. Ik zou de stukjes graag terug vinden, maar heb daarvoor jullie hulp nodig. Willen jullie mij helpen?
Als we samen de schatkaart terug kunnen maken, mogen jullie ook mee op schattenjacht. Jullie moeten er voor zorgen dat je tegen vrijdag de schatkaart terug gemaakt hebt, want dan kom ik naar de klas. Wie mee wil moet er uit zien als een echte piraat. Jullie zullen veel moeten knutselen om er uit te zien als een echte piraat. Veel succes.


Doorheen de week gingen de kinderen ijverig aan de slag. Ze maakten een piraten T-shirt en een piratenhoed. Daarnaast leerden we twee nieuwe woorden: zinken en drijven. We onderzochten welke materialen zinken en welke materialen drijven.
Het was een leuke ervaring.

Toen kwam vrijdag dichterbij en zagen de kinderen er al uit als echte piraten. Ondertussen hadden we alle stukjes van de schatkaart gevonden en mochten we op schattenjacht. Nu nog wachten op kapitein eenoog.
Wachten................ Wachten...................... Wachten................
Maar hij kwam niet, wat er wel kwam was de postbode met een brief. Een brief waarop stond dat kapitein eenoog in de storm zat en niet kon komen. Maar hij stuurde ook zijn kleren op en juf moest piraat spelen.
Samen met de piraatjes gingen we op zoek naar de schat. We zochten overal, ook bij juffrouw Elke en juffrouw Katleen. Maar tevergeefs. Plots zag iemand de schat staan. We namen hem stiekem onder een laken mee naar de klas. Waarom onder een laken? Misschien zat kapitein haak ergens verstopt in de school en hij mocht de schat niet zien.
In de klas deden we de schatkist open en die zat vol met chocolademunten. We gingen delen met de kindjes van juf Elke en ook met de kindjes van juf Katleen en al de rest smulden we lekker zelf op.

Het was een super leuke week !
Het volgende thema "Kunst"

Groetjes
Juf Kimberly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten